Pages

Tuesday, September 1, 2009

Beringat-ingat di bulan puasa - sembahyang

Malam tadi sembahyang terawih kat surau al kauthar & masa tazkirah peringatan yang diberi oleh imam amat sesuai untuk peringatan kita bersama di bulan puasa ini;
  1. Diingatkan semasa sembahyang berjemaah, makmum adalah perlu sentiasa mengikut akan perbuatan imam(elakkan ada seliseh dengan imam) kerana ada yang mengambil masa yang lama semasa sujud di akhir sembahyang kerana mengambil peluang untuk berdoa. Perkara ini boleh dilaksanakan semasa sembahyang bersendirian. Ada hadis berkenaan perkara ini.
  2. Bagi yang masbuk sembahyang perlu dipastikan ianya dimulakan dengan takbiratulihram barulah diikuti apa aktiviti imam(eg rukuk, sujud etc).
  3. Nabi Muhammad saw menjadi amalan baginda sebelum mengerjakan sembahyang berjemaah tidak makan bawang puteh bagi mengelakkan gangguan kepada makmum lain (gangguan untuk selang 2 atau orang dari baginda). Sekarang bagi makmum sekiranya semasa berjemaah terlupa off/mute talipon dan kiranya talipon berbunyi hendaklah off bunyi berkenaan kerana bunyi talipon boleh ganggu jemaah satu surau/masjid.